söndag 8 februari 2015

Klassiker av Tilia

Mowglis Äventyr

Jag har läst Klassikerboken Mowglis Äventyr som har blivit en världskänd bok ur äventyrsklassikerna Djungelboken. Boken kom ut återberättad år 1997 och bokförlaget är Klassikerförlaget.

Författaren till boken är Rudyard Kipling. Han föddes de 30 december 1865 i Bombay, men han bodde i Indien de tre första åren ur hans liv.
Han fick en fru vid namn Carrie Balestier och tillsammans fick de sina första barn Josephine och Elise när Rudyard endast var 27 år gammal.
Rudyard var en brittisk författare men även poet. Hans mest kända bok är ju såklart Djungelboken och hans mest kända dikt heter den vita mannens bröda. Rudyard fick nobelpris i litteraturår 1907, han var då endast 41 år och den yngste pristagaren någonsin!
Han dog den 18 januari 1936 på ett sjukhus i London. Han var då 70 år.
Länk till bilden


Boken Mowglis Äventyr handlar om en pojke vid namn Mowgli. När Mowgli är liten bor han med ett par vargar. Han tycker att det känns som att han är mer varg än människa. Mowgli lär känna den härligt skojfriska björnen Baloo och den sluga pantern Bagheera på sina äventyr. Tillsammans med djungelns djur segrar de över den onde tigern Shere Khan, befriar varandra från hemska fällor och så mycket mer. Djuren ställer alltid upp för honom, trots att han är en människa.

Miljöbeskrivningen i boken är jättebra! Man lever sig in så mycket i boken p.g.a det och målar upp en hel värd i huvudet. Utan miljöbeskrivningarna tror jag att boken skulle vara rätt trist.
Det finns en massa olika fantastiska miljöbeskrivningar, som t.ex: Golvet var täck av ett två meter tjock lager av mynt, alla av guld eller silver. Har och där stack det upp guldljusstakar, svärd och dolkar, som glittrade av diamanter.

Det bästa med boken var nog själva budskapet tycker jag. Jag älskar det! Det budskapet som jag ser i boken är att alla kan vara vänner och älska varandra, att alla är lika värda. En kanin är inte mindre värd än en människa, djur som djur!

Jag tyckte att boken var jättebra och jag skulle gärna rekommendera boken till någon annan för att den är så himla spännande. Man sitter som fastfrusen och läser varje ord jättetydligt. Den har allt, sorg, vänskap, kärlek, spänning och glädje!
 Det var jättemysigt att få läsa denna bok och jag ger den nog 8,5 av 10 poäng.

Källor: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/80/Rudyard_Kipling_from_John_Palmer.jpg
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rudyard_Kipling
http://sv.wikipedia.org/wiki/Djungelboken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar