söndag 8 februari 2015

Klassiker av Ella

Klassiker av Ella
Jag har läst en bok som heter Robinson Crouse och är skriven av författaren Daniel Defoe.


Författaren
Daniel Defoe föddes 1660 i Cripplegate som ligger en bit utanför London. Han var en brittnisk författare och skrev väldigt många böcker. Han började skriva efter en svår konkurs på tidigare jobb. Daniel heter igentligen Foe i efternamn men bytte namn när han gav ut sin första bok. Daniel satt också i fängelse ett tag och då så började han skriva en tidning av någon kostig anledning. Tidningen var skriven helt av Daniel själv och hette “The Review” Daniel dog den 24 april 1731 efter ett långt och intensivt liv.
Länk


Händelse
Boken handlar om Robinson som följer med en klasskompis och hans pappa ut på ett fartyg utan att hans föräldrar vet om det. Sen under natten blir det storm och det börja sjunka. Sedan Blir han kidnappad av massa pirater och hamnar efter ett tag på en öde ö. När han har varit dör väldigt länge så blir han sjuk och håller på att dö men klarar sig som tur är. Efter många år på ön så ser han en båt komma och på båten är vad man kanske inte vill att det ska vara  människorätare……..




Temat på boken är sorgligt efter som han är nära på att dö flera gånger men klarar ju sig och sen är det för att han måste leva ett väldigt hårt liv på en öde ö i mer än 30år. Genre på boken är äventyrsklassiker för att det är en klassiker och det är väldig många olika äventyr med i boken.


Vad jag tycker om boken!
Jag tyckte boken var bra och mycket spännande. Jag tyckte också att den var lite sorglig ibland men det var inte så mycket. Jag tyckte den var bra för att det var mycket äventyr och det är en av mina favoriter. Jag ger denna boken 10/10 och skulle lätt kunna rekommendera den till någon för den är bra och mycket spännande



Källor: http://sv.wikipedia.org/wiki/Robinson_Crusoe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar