lördag 7 februari 2015

Klassiker av Albin


Jag ska redovisa om Onkel Toms Stuga. Den här boken väcker många känslor om tiden under slaveriet. Denna bok är väldigt speciell tycker jag för att ingen annan vågade skriva om slaveriet på den tiden för att dom var rädda att det skulle hända dom något. Bokens gener är äventyr och klassiker och temat i boken är slaveri.

Det jag lärde mig i boken är mer om slaveri och hur det var för i tiden och att ingen hade vågat stå upp mot slaveriet och inte vågat skriva om det heller.


Harriet Beecher Stowe
Harriet har gjort boken Onkel Toms Stuga. Det är den mest kända boken Harriet har gjort. Hon är född 14 juli 1811 och dog 1 juli 1896. Alltså hon blev 85 år. Hon föddes i Litchfield och dog i Hartfort. Hon var en amerikansk författare och slaverimotståndare. När hon skrev boken Onkel Toms Stuga så väckte hon en många frågor om slaveri mot slaveriet. Hennes pappa hette Lyman Beecher, hon fick bo med honom i Hartfort. Hon gifte sig år 1836 med Calvin Ellis Stowe och de fick 7 barn tillsammans. 
Om bilden

Handlingen i boken är att det finns en slav som heter Tom och han jobbade för en snäll man, Arthur shelby och hans familj. Arthur Shelby började få lite dåligt med pengar så han var tvungen att sälja några slavar men en slav han skulle sälja till slavhandlaren flydde så han kunde inte sälja den slaven. Han lovade Tom att han skulle köpa tillbaka honom för att det var hans bästa slav och han hade kvar hans familj. Den slaven som flydde vill inte bli såld till slavhandlaren för att han slog sina slavar och piskade dom. Tom och hans vänner hade hört att vissa utav slavhandlarens slavar hade blivit ihjäl piskade. Så dom ville inte bli sålda dit men Tom ville skydda sin familj så han tog det.

Det bästa i boken är när Arthur Shelby som sålde Tom kom dit och skulle köpa tillbaka Tom för att han hade fått mer pengar igen. Tillräckligt att köpa tillbaka Tom men som då mådde dåligt för att han hade hjälpt massa andra slavar som hade blivit misshandlade och slagna och då hade han fått stryk av slavhandlaren för det. Tom bara låg där och höll på att dö, till sist så tog han Tom och då skrek han att skulle anmäla slavhandlaren för mord på Tom.

Jag tycker denna bok är jättebra så jag ger den 9/10 stjärnor för att den var så spännande och speciell typ av bok. Jag har aldrig läst en sådan bok innan denna. Jag rekommenderar denna boken för att den var så bra. Jag kommer nog läsa denna bok igen.
Av: Albin  



http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Uncle_Toms_Cabin_1st_edition_Womens_Museum.jpg?uselang=sv 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar